ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

Γράφει ο Δημήτριος Μητρόπουλος, Αντ/γος ε.α. Επιτ. Υπαρχηγός ΕΛ.ΑΣ.

Πτυχιούχος Νομικής, Δημοσίου Δικαίου και Πολιτικών Επιστημών, Διπλωματούχος

CAM Λονδίνου, Μέλος της Ένωσης Μεσσηνίων Συγγραφέων

 

Μπορούμε να κατατάξουμε τον χαρακτήρα του ανθρώπου σε διάφορες κατηγορίες και μορφές. Ένας είναι βέβαια ο κύριος χαρακτήρας εκάστου ανθρώπου. Παράλληλα, ο άνθρωπος είναι επιδεκτικός και άλλων δευτερευουσών αποχρώσεων, τις οποίες χρωματίζει ο κύριος χαρακτήρας του και επηρεάζεται ταυτόχρονα από αυτές.

Ο τίμιος άνθρωπος που παράλληλα είναι φιλήδονος, οξύθυμος, πράος, οικονόμος ή σπάταλος, εκφράζει αυτήν την τιμιότητα σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής του. Ακριβώς αντίθετα δηλαδή από τον ανέντιμο.

Ο τίμιος χαρακτήρας επηρεάζεται επιπλέον και από τα δευτερεύοντα χαρακτηριστικά του.

Κατά συνέπεια ο αλληλοχρωματισμός των διαφόρων χαρακτήρων και αποχρώσεων, ποικίλλει και διαφοροποιεί τους χαρακτήρες.

Η ψυχή του ανθρώπου παρουσιάζει κι αυτή διάφορες μορφές και αποχρώσεις.

Η μελέτη των μορφών αυτών και αποχρώσεων, είναι η μελέτη του ίδιου του ανθρώπου.

Η μελέτη και ανάλυση των χαρακτήρων και η γνώση τους, είναι επωφελής, επειδή γνωρίζοντας τον χαρακτήρα γνωρίζουμε τον άνθρωπο.

Συγκεντρωμένες όλες αυτές οι εκφράσεις της ψυχής είναι ωφέλιμες για τον άνθρωπο μέσα στη κοινωνία που ζει και δραστηριοποιείται.

Μην απαιτήσει όμως κάποιος και ιδιαίτερα νέος, να πιστέψει ότι μαθαίνοντας στο βιβλίο τους διάφορους ανθρώπινους χαρακτήρες μαθαίνει και γνωρίζει και τους ανθρώπους.

Επειδή η γνωριμία και η γνώση των χαρακτήρων από τα βιβλία είναι σκιές πραγμάτων περισσότερο παρά πράγματα.

Όταν γεννιέται ο άνθρωπος δεν διαθέτει ψυχική δύναμη εκτός από την αίσθηση, αλλά και αυτή είναι σε λανθάνουσα μορφή μέσα σ’ αυτόν.

Στην συνέχεια αρχίζουν να αναπτύσσονται οι ψυχικές του δυνάμεις, αγνές, αγγελικές, άγιες, μπουμπουκάκια των καλύτερων λουλουδιών με παραδείσια ευωδία.

Τα ίδια εκείνα που μια ημέρα, θα είναι μισητά ελαττώματα, είναι αρχικά τρυφεροί αθώοι χρωματισμοί, που θέλουν τους ηλικιωμένους και τραβούν την αγάπη τους.

Η ανάλυση και ταξινόμηση των ανθρωπίνων χαρακτήρων μαζί με τις αιτίες, αποτελέσματα και σχέσεις που τους διέπουν, είναι από τα καλύτερα εργαλεία αποδοχής και κατανόησης της ανθρώπινης συμπεριφοράς και τον δικών μας προκαταλήψεων.

Όταν ειδικά η ταξινόμηση αυτή έχει γίνει από τον Γιούνγκ, τον περισσότερο “ολιστικό” από όλους τους ψυχιάτρους και ψυχολόγους, τότε το εργαλείο αυτό έχει ακόμη μεγαλύτερη αξία.

Κατά τον Γιούνγκ :

Ο ανθρώπινος ψυχολογικός κόσμος μοιάζει σαν σφαίρα που συνήθως φωτίζονται μόνο κάποια τμήματα της.

Το κέντρο είναι ο Εαυτός, ο Μεγάλος άνθρωπος.

Το μέρος που είναι φωτισμένο αποτελεί το εγώ.

Το Εγώ ή μάλλον τα διάφορα “εγώ” τα συνειδητοποιούμε ανάλογα με το φώτισμα.

Η ανθρώπινη ολοκλήρωση και ευτυχία βρίσκεται στο φώτισμα ολόκληρης της σφαίρας και κατά συνέπεια στη ταύτιση μας με τον Μεγάλο άνθρωπο, το κέντρο (ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ).

Έτσι έχουμε τέσσερες λειτουργίες του συνειδητού.

α) Νοητική, β) Συναισθηματική, γ) Αισθητική, δ) Ενοραματική.

Οι συνδυασμοί των τεσσάρων λειτουργιών της συνείδησης κάνουν τον Γιούνγκ να διακρίνει οκτώ βασικούς ψυχολογικούς τύπους χαρακτήρων :

α) τον εξωστρεφή: 1. διανοητικό, 2.συναισθηματικό, 3. κατά αίσθηση          4. ενορατικό ή διαισθητικό.

β) τον εσωστρεφή : 5. διανοητικό, 6.συναισθηματικό, 7. κατά αίσθηση,       8. ενορατικό.

Βασική τάση του εξωστρεφούς αποτελεί η σχέση με τον έξω κόσμο, τα αντικείμενα και την προσαρμογή σε αυτά, ανεξαρτήτως ηθικής αξιολόγησης.

Το περιβάλλον τον απορροφά. Τον απασχολεί τι θα πει ο κόσμος, τι ζητάει η κοινωνία και πως θα συμμορφωθεί με αυτά.

Ο εσωστρεφής έχει δικές του αρχές και αντιλήψεις με τις οποίες βλέπει, βιώνει και κρίνει την πραγματικότητα.

Η υποκειμενική του διάθεση προσδιορίζει τις αντιλήψεις του. Δεν τον νοιάζει να προσαρμοσθεί στο περιβάλλον, αλλά απαιτεί την προσαρμογή του περιβάλλοντος.

Αν και οι θεωρίες του δεν συμφωνούν με την πραγματικότητα τότε, τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα.

Καταλαβαίνουμε έτσι την ιδιορρυθμία, αντικειμενικότητα, τον εγωϊσμό και φιλαυτία του εσωστρεφούς .

Κατά τον Γιούνγκ ο άνθρωπος γεννιέται με κάποια τάση προς ένα εκ των οκτώ (ανθρωπίνων τύπων ή με κάποιους συνδυασμούς των τάσεων αυτών).

Σας ευχαριστώ

Δημήτριος Μητρόπουλος