Η ΚΡΥΜΜΕΝΗ ΠΥΛΗ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ
Γράφει : Ο Δημήτριος Μητρόπουλος Αντ/γος ε.α.
Επιτ. Υπαρχηγός. ΕΛ.ΑΣ. Πτυχ. Νομικής και Δημ. Δικαίου και Πολ. Επιστημών Νομικής Σχολής Αθηνών.
Συγγραφέας, Μέλος της Ένωσης Μεσσηνίων Συγγραφέων.
“Να πιστεύεις στα όνειρα, γιατί σ’ αυτά είναι κρυμμένη η πύλη της αιωνιότητας”, είπε ο ποιητής και φιλόσοφος Χαλίλ Γκιρμπόν.
Ο συμβολικός και αποκαλυπτικός χαρακτήρας των ονείρων μας επηρεάζει από την αρχαιότητα έως και σήμερα, κόντρα στον ορθολογισμό της εποχής μας.”
Στην αρχαία Ελλάδα, θεραπεύονται μέσω των ονείρων.
Εγκοίμηση αποκαλούνταν η διαδικασία του να) κοιμηθεί κανείς σ’ έναν ιερό χώρο, ώστε να δεχθεί ένα αποκαλυπτικό όνειρο, είτε για θεραπευτικούς σκοπούς, είτε για να μάθει για το μέλλον του.
Τέτοιοι διάσημοι ιεροί χώροι, ήταν το Ασκληπιείο της Επιδαύρου, το Αμφιαράειο του Ωρωπού και το Τροφώνιο Άντρο στη Λιβαδειά.
Αν και η θεραπεία ήταν δωρεάν, οι ασθενείς συνήθιζαν να προσφέρουν αφιερώματα ή αναθήματα από χρυσό ή ασήμι, κάτι ανάλογο με τα σημερινά “τάματα”.
Στην Αρχαία Ελλάδα, οι Πυθαγόρειο έδιναν μεγάλη σημασία στα όνειρα. Μάλιστα με συγκεκριμένη διατροφή και Μουσικά ακούσματα πριν τον ύπνο, προσανατόλιζαν τη σκέψη για να πάρουν συγκεκριμένες απαντήσεις από τα όνειρα.
Η πίστη στην συμβολική κι αποκαλυπτική γλώσσα των ονείρων, οδήγησε στην ονειροκριτική που αναπτύχθηκε από την αρχαιότητα.
Ονειροκριτική έγραψαν ο Αντιφών ο Αθηναίος ή Τερατοσκόπος, ο Δημήτριος ο Φαληρέας, ο Αντίπαρος, ο Αλέξανδρος, και πολλοί άλλοι.
Αποκαλυπτικά όνειρα έχουμε και στη Βίβλο, όπου το όνειρο του Φαραώ με τις παχιές και τις ισχνές Αγελάδες που ερμηνεύει ο Ιωσήφ.
Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι πίστευαν ότι τα όνειρα ήταν μηνύματα από τους Θεούς και δημιούργησαν το 1300 π.Χ. τον δικό τους ονειροκρίτη.
Οι αρχαίοι Έλληνες για να ερμηνεύσουν τα όνειρά τους χρησιμοποιούσαν ονειροκρίτες από Αίγυπτο, Ασσυρίους, Ιουδαία, Βαβυλώνα και Περαία.
Μεγάλη ήταν η πίστη στα όνειρα και στα χρόνια του Βυζαντίου κι ας αντιστάθηκε σθεναρά η Εκκλησία σ’ αυτή την αντίληψη.
Ο Μέγας Βασίλειος θεωρούσε, όσους επίστευαν στα όνειρα ειδωλολάτρες και απέτρεπε τους πιστούς να καταφεύγουν σε ονειροσκόπους.
Και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος έκανε σφοδρές επιθέσεις στους Χριστιανούς που πίστευαν στα όνειρα.
Ο Αυτοκράτορας Λέων Στ’ ο Σοφός (886 – 1042 1055) προέτρεψε τους Στρατηγούς του να διαδίδουν την ημέρα της μάχης, ότι είδε όνειρα που προβλέπουν την νίκη.
Από τους ονειροκρίτες στον Φρόιντ :
Η ερμηνεία των ονείρων έγινε δεκτή ως μέρος της ψυχανάλυσης στα τέλη τουν19ου αι. με βάση το σκεπτικό, ότι το περιεχόμενο ενός ονείρου, όταν αναλύεται αποκαλύπτει μια λανθάνουσα έννοια στη ψυχή αυτού που το βλέπει.
Ο Σίγκμουντ Φρόιντ που έγραψε το έργο “η ερμηνεία των ονείρων”, πίστευε ότι κάθε ανθρώπινη πράξη ή αντίδραση δεν συμβαίνει τυχαία, υποκινείται ως ένα βαθμό από το υποσυνείδητο.
Υποστήριζε ότι ο άνθρωπος καταστέλλει την επιθυμία και τα ένστικτα του, τα οποία βγαίνουν στη διάρκεια των ονείρων του.
Ο Φρόιντ επίσης υποστήριζε πως το υποσυνείδητο χρησιμοποιεί μια συμβολική.
Ο μαθητής του Φρόιντ, ο Κάρλ Γιούνγκ, υποστήριζε κι αυτός την ύπαρξη του υποσυνειδήτου, όμως αντίθετα του έδινε μια πιο πνευματική μορφή.
Τα όνειρα δεν πρέπει να λαμβάνονται ως τα πραγματικά αισθήματα του συνειδητού μυαλού, έλεγε, αλλά ως ένα “παράθυρο” στο υποσυνείδητο, που προτείνει λύσεις για ένα πρόβλημα του συνειδητού κόσμου του ατόμου.
Όπως και να έχει, πολλοί μεγάλοι μουσικοί, έχουν δηλώσει ότι τις συνθέσεις τους τις άκουσαν πρώτα στο όνειρο τους, ενώ η διάσημη συγγραφέας Αγκάθα Κρίστι είχε δηλώσει ότι τις περίπλοκες υποθέσεις των αστυνομικών της διηγημάτων, αρχικά τις έβλεπε στον ύπνο της και τις κατέγραφε την επόμενη μέρα όταν ξυπνούσε.
Όπως και να έχει τα όνειρα θα ασκούν πάνω μας μια ιδιαίτερη γοητεία.
Πηγή : Έκδοση : Δημοκρατικός Τύπος Α.Ε : Επιμέλεια Έκτορας Αλεπουδέλης.
Με εκτίμηση
Δημήτριος Μητρόπουλος